علت کار نکردن فن کولر گازی قسمت دوم

علت کار نکردن فن کولرگازی چیست؟

یکی از نیازهای اصلی برای تاب آوری در فصل گرما، تامین دمای مطبوع است که لازمه بهره مندی از این شرایط، استفاده از سیستم های سرمایشی است. کولر گازی یکی از محبوب ترین سیستم های سرمایی برای تامین هوای خنک در فصل گرماست. از این رو لازم است تا با داشتن اطلاعات صحیح نحوه کارکرد و مراقبت از این سیستم، بتوان بهترین و بیشترین بهره برداری را از این دستگاه نمود. یکی از مهم ترین مشکلاتی که هر سیستمی را تهدید می کند، عدم کار کردن فن کولراست که با کارنکردن این قسمت، عملا هیچ سرمایشی و انتقال هوا اتفاق نمی افتد و کماکان هوا گرم می ماند. پیشنهاد می شود قبل از مطالعه ادامه این محتوا، مقاله علت کار نکردن فن کولرگازی قسمت اول را مطالعه نموده تا با تسلط بهتری بر این سیستم ها، بتوان آن ها را عیب یابی نمود و از صرف هزینه های زیاد پیشگیری کرد.

بیشتر بدانید:

علت کار نکردن فن کولر گازی قسمت اول

دلایل اصلی کار نکردن فن کولر گازی

در ادامه بررسی دلایل اصلی عدم کارکرد این سیستم ها، به موضوعات فنی و تخصصی تر اشاره می شود.

بورد کنترل اصلی: ولتاژ کلیه اجزای سیستم تهویه مطبوع به کمک این قطعه تامین می گردد و اگر مشکلی در این قطعه به وجود آید، کمپرسور امکان دریاف جریان برق را ندارد. البته می بایست پیش از تعویض این قطعه، قسمت های دیگر نیز مورد بررسی قرار بگیرند تا هزینه ی بیهوده ای را بابت تعویض بورد کنترل به افراد متحمل نشود.

ترموستات: ترموستات وظیفه ی بررسی دمای هوا را دارد و چنانچه دچار مشکل شود، می تواند به کار نکردن فن کولر منجر شود. این قطعه با بررسی دمای هوا، کلید جریان برق و کمپرسور را قطع و وصل می نماید و در صورتی که این قطعه خراب شود، فن سیستم کار نخواهد کرد. برای بررسی خرابی این قطعه، باید ابتدا سیستم تهویه هوا را برای سردسازی محیط تنظیم نمود و آن را روشن کرد. اکنون به کمک یک مولتی متر، از ورود جریان برق به این قسمت اطمینان حاصل نموده و در صورت نبود جریان ورودی برق، باید نسبت به تعویض ترمو ستات اقدام کرد.

ترموستات کنترل دما: اگر ترموستات کنترل دما دچار عیب و ایراد گردد، نتایجی چون کار نکردن فن کولرگازی را در بر دارد. این قطعه به رله های تماسی الکترونیکی مجهز می باشدکه ممکن است طی زمان، از کار بیفتند و اصطلاحا بسوزند. چنانچه رله های تماسی کار نکنند و سوخته باشند، ترمو ستات به درستی کار نخواهد کرد. از این رو برای بررسی این قسمت باید به عملکرد کمپرسور و فن توجه نمود. در زمان کار کمپرسور، فن موتور هم باید کار کند. در غیر این صورت، می بایست موتور فن و یا خازن موتور آن نیز بررسی شود. اگر هر دو قطعه، یعنی کمپرسور و موتور فن کار نکنند، می بایست به بررسی برق ترمو ستات کنترل دما توجه شود که برای انجام این کار می توان از مولتی متر کمک گرفت. در صورتی که جریان برقی به این قسمت وارد نمی شد و چیزی را نشان نمی دهد، نیاز است تا ترموستات تعویض گردد.

دلایل اصلی کار نکردن فن کولر گازی

ترمیستور: این قطعه دمای اتاق را بررسی کرده و تشخیص می دهد. ترمیستور که به بورد کنترل متصل می باشد، در صورت خرابی منجر به کار نکردن فن می شود. برای تست این قطعه، می بایست از یک مولتی متر استفاده کنید که در صورت نبود جریان برق در این قطعه، تعویض ترمیستور راه حل مشکل کار نکردن فن کولر گازی خواهد بود.

موتور دمنده: اگر موتور دمنده سوخته و یا معیوب باشد، منجر به کار نکردن فن کولر شده و برای تشخیص سلامت موتور دمنده، باید تست را از تیغه های فن آغاز نمایید. چنانچه پروانه ها نتوانند آزادانه بچرخند، می بایست موتور دمنده را تعویض کنید. در مرحله ی بعدی باید جریان برق ورودی به این قطعه را بررسی نمایید. اگر جریان برق، برقرار بود اما موتور کار نمی کرد، موتور دمنده ی سالمی را جایگزین آن کنید.

سوییچ چرخشی: با چرخش این قطعه، موتور فن کار می کند. کونتاکت‌های الکتریکی که درون این سوئیچ ها قرار گرفته اند، به مرور زمان ذوب می شوند که در این حالت سبب از بین رفتن رسانایی می شوند. به کمک یک مولتی متر از وجود جریان برق در این قطعه اطمینان حاصل نمایید. در صورت خرابی، این قطعه باید تعویض شود.

سوییچ چند وضعیتی: این قطعه با تغییر جریا برق ورودی به فن هوادهی کولر، سرعت چرخش و هوادهی فن کولر را تنظیم و کنترل می کند. سوییچ چند‌ وضعیتی جریان برق را به سوی فن هدایت خواهد کرد. لذا برای تست وضعیت این سوئیچ، لازم است تا آن را در حالت های مختلف بورد کنترلی سیستم تهویه مطبوع، بررسی نمایید