سیستم تهویه مطبوع استخرها
عوامل تأثیرگذار بر تهویه استخر (قسمت دوم)

سیستم تهویه مطبوع استخرها

داشتن استخر موضوع بسیاری جذابی به نظر می رسد اما موضوعی که باید به آن دقت شود، میزان هزینه و زمانی است که صرف تجهیز و نگه داری از آن می شود. تا همواره برای استفاده آماده باشد. از این رو لازم است تا با داشتن آگاهی صحیح از نیاز های اساسی این مکان، تمامی نیاز های آن برطرف شود و برای استفاده عموم آماده باشد. همچنین در صورتی که یکی از تجهیزاتی که برای این سیستم ها لازم است، به درستی کار نکنند و یا از اول در طراحی در نظر گرفته نشوند، می تواند تاثیرات منفی را در عملکرد سیستم کلی و در ادامه موجب خرابی شود. پیش از خواندن ادامه این محتوا پیشنهاد می شود تا قسمت اول این محتوا نیز مورد مطالعه قرار بگیرد تا پیش زمینه مناسبی برای ادامه این محتوا باشد.

بیشتر بدانید:

عوامل تأثیر گذار بر شرایط هوایی استخر (قسمت اول)

گرمایش هوای استخر

مزیت اصلی سیستم های رطوبت گیری مکانیکی از این جهت است كه گرمای نهان و محسوس و گرمای تولید شده به واسطه كاركرد كمپرسور سیستم را می توان در هریك از بخش های مجموعه كه نیاز به گرما دارد، مورد استفاده قرارداد. در این سیستم ها می توان به طور همزمان، فرآیند رطوبت گیری هوا (با استفاده از كوئل سرمایی) و گرمایش مجدد آن برای ارسال هوای خشك و گرم به داخل این فضا را انجام داد. در برخی از كاربردها، سیستم های رطوبت گیری مكانیكی برای بازیابی گرمای تولید شده و همچنین در داخل سیستم های سرمایش مكانیكی و برای گرم كردن آب استخر یا آب گرم مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند. گرمایش هوای استخر و طراحی سیستم گرمایش آن در درجه اول باید با توجه به نیاز كاربران انجام پذیرد.

چگونگی توزیع هوا در فضای داخل استخر

در استخرهایی كه دمای آب آنها به هر دلیلی بیش از حد معمول است، دمای هوای محیط نیز باید متناسب با آن افزایش پیدا کند. در استخرهای درمانی طراحی سیستم های تهویه مطبوع باید با تمركز بیشتر به تامین شرایط آسایش پزشكان و متخصصان فیزیوتراپی انجام گیرد و نظر آن ها در این روند بسیار حائز اهمیت است. زیرا كاربران حداكثر برای زمان یك ساعت آن هم داخل آب از مجموعه استفاده می كنند اما در حالی كه پزشكان و متخصصان گاهی تمام روز را در سالن حضور دارند و در حال پذیرش بیمار هستند. تهویه این مکان، بخش دیگری از چگونگی تامین هوای داخل مجموعه است. در چنین مکان هایی كه افراد سالمند از آن استفاده می كنند دمای آب و هوا باید كمی بیشتر از محدوده متداول در نظر گرفته شود و همچنین واحدهای گرمایی از جمله تجهیزاتی كه در بعضی از استخرهای سرپوشیده برای گرمایش فضای آن مورد استفاده قرار می گیرد،باید توان بالایی داشته باشند به گونه ای که واحدهای گرمایی به گونه ای است كه از یك كوئل اصلی و یك فن تشكیل شده باشند. این سیستم ها در گروه تجهیزات تبادل حرارت تك فصلی جای می گیرند و فن آنها معمولا از نوع جریان محوری است. به همراه این سیستم ها به ندرت از فن های گریز مركز استفاده می شود تا بتوان همان نتیجه ای را به دست آورد که مد نظر طراحان است. واحدهای گرمایی در انواع دیواری، سقفی، زمینی و با كوئل آب گرم، آب داغ، بخار طراحی و ساخته می شوند. در برخی از واحدهای گرمایی با ظرفیت پایین نیز به جای كوئل گرمایی، از گرمكن های الكتریكی برای تامین ظرفیت گرمایی مورد نیاز استفاده شود که البته باید موضوع هزینه های آن را در نظر داشت. كنترل ظرفیت واحدهای گرمایی معمولا با روشن و خاموش كردن الكتروموتور آنها و به کمک یك ترموستات انجام می گیرد و مدار الكتریكی نسبتا ساده ای دارند. طراحی كانال طراحی صحیح كانال و تجهیزات جانبی در ارتباط با آن یكی از مهم ترین عواملی است كه كاركرد صحیح تجهیزات را ضمانت خواهد بود.

عوامل تأثیرگذار بر شرایط هوایی استخر

طراحی كانال و محل قرار گیری دریچه های توزیع هوا كنترل رطوبت

به عنوان یك توصیه كلی طراحی و ساخت شبكه كانال باید بر مبنای آخرین استانداردهای انجمن های ASHRAE و SMACNA انجام گیرد. ملاحظاتی را باید در هنگام طراحی كانال سیستم های تهویه مطبوع استخرها رعایت نمود را می توان زیر خلاصه ای از آن ها را مورد مطالعه قرار داد.

 

  • باید توجه داشت که مواد توصیه شده برای كانال ها شامل ورق های گالوانیزه استاندارد، آلومینیوم و واد پلیمری باشند. در اكثر موارد استفاده از ورق های گالوانیزه استاندارد امكان پذیر است.
  • برای كانال هایی كه در زیر كف طراحی و اجرا می شوند نیز بهتر است از كانال های غیر فلزی یا كانال های فلزی با روكش محافظ استفاده شود. برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات سیستم به سازه ساختمان، در محل اتصال شبكه كانال به سیستم باید از اتصالات انعطاف پذیر استفاده گردد.
  • برای به حداقل رساندن هزینه اولیه و افت فشار ایجاد شده در مسر هوا محل نصب سیستم تهویه باید حتی الامكان به فضای داخل نزدیک باشد زیرا علاوه بر كانال رفت، معمولا كانال برگشت نیز در نظر گرفته می شود که این سیستم ها معمولا در اتاق تجهیزات مكانیكی استخر در كنار پمپ و فیلترها نصب می شوند.
  • هوای رفت باید مستقیما به سمت سطوح داخلی مانند درها،دیوارها،و شیشه ها هدایت شود كه احتمال تقطیر بخار آب بر روی آنها بیشتر است. به منظور خارج كردن هوای آلوده ساكن كه بر روی سطح قرار می گیرد،بخشی از هوای رفت ارسال شده به داخل محیط باید بر روی سطح آب هدایت شود.
  • محل قرار گیری دریچه های تخلیه باید به گونه ای تعیین و طراحی شود كه تاثیر تخلیه هوا به حداكثر مقدار خود رسیده و چرخش هوای آلوده دارای كلر به حداقل مقدار خود كاهش می یابد. تخلیه هوای داخل از طریق دریچه هایی كه مستقیما در قسمت فوقانی كاسه استخر قرار گرفته است نیز یكی دیگر از روش های مناسب برای تخلیه هوای داخل به شمار می رود.
  • طراحی و نوع قرارگیری دریچه های یاد شده باید به نحوی قرار داده شود كه مانع از ایجاد فضای مرده در داخل فضا گردد و بازچرخانی هوای آلوده حاوی بخارات كلر در فضای داخل استخر نیز به حداقل كاهش یابد و هوای سالم تری را در محیط داشته باشند.
  • برای هوابند كردن قسمت های مختلف كانال نباید از درزگیرهای فایبرگلاس استفاده گردد. در مواردی كه احتمال تقطیر بخار آب در داخل كانال وجود دارد، عایقكاری باید در قسمت های خارجی كانال انجام گیرد تا خطری سیستم را تهدید نکند.