معرفی نرم افزارهای تهویه مطبوع
معرفی نرم افزارهای تهویه مطبوع

طراحی سیستم های تهویه مطبوع و چگونگی کارکرد و کانال کشی آنها در ساختمان ها، یک کار تخصصی و بسیار دشوار است. به منظور راحتی انجام این کار و کمک به مهندسین، نرم افزارهایی توسعه پیدا کرده اند که با بر عهده گرفتن محاسبات، مدلسازی و نقشه کشی به روش های ساده تر می توانند به شدت مفید و کاربردی باشند. در این مطلب به طور خلاصه به سراغ برخی از مهمترین این برنامه های سیستم های تهویه هوا می پردازیم و با معرفی آنها، کسانی که علاقمند هستند وارد این حوزه شوند می توانند اطلاعات بیشتری بدست آورند و تصمیم گیری بهتری هم داشته باشند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

  1. دسته بندی نرم افزارهای سیستم های تهویه مطبوع
  2. پرکابردترین نرم افزارها در حوزه تهویه مطبوع

دسته بندی نرم افزارها در تهویه مطبوع

نرم افزارهای مورد استفاده در زمینه تهویه مطبوع اغلب فوق العاده تخصصی هستند و فعالیت های مشخص و محدودی را انجام می دهند. با این حال، از آنجایی که این زمینه ارتباط نزدیکی با شاخه های مختلف علم مکانیک سیالات دارد، در نمونه هایی از این برنامه ها با امکانات اضافی برای انجام محاسبات در زمینه های دیگر این علم هم روبرو می شوید. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که بعید است این نرم افزارها در طراحی ادوات و سیستم ها به جز تهویه مطبوع چندان کار زیادی برایتان انجام دهند.
از آنجایی که تعداد این برنامه ها بسیار بالاست، آنها را بر اساس وظیفه ای که بر عهده دارند تقسیم بندی می کنند. بر این اساس با پنج دسته نرم افزار متفاوت روبرو هستیم:

  1.  انجام محاسبات بار حرارتی و بار برودتی
  2.  مدلسازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  3. نقشه کشی تاسیسات مکانیکی
  4. سایزبندی لوله ها و کانال ها و محاسبات هیدرولیکی
  5. طراحی کویل های حرارتی و برودتی

 نرم افزار در حوزه تهویه مطبوع

پرکابردترین نرم افزارها در حوزه تهویه مطبوع

در این بخش به بررسی مهمترین مثال ها از هر کدام از این شاخه های کارکرد می پردازیم:

محاسبات بارهای حرارتی و برودتی

شناخته شده ترین نرم افزار در این حوزه، کریر (Carrier) نام دارد که رابط کاربری ساده ای داشته و قابلیت استفاده آسان آن زبانزد است. آخرین نمونه این برنامه با عنوان Carrier HAP به بازار عرضه شده است که یک نرم افزار hvac بسیار نیرومند بوده و به عنوان مرجع شناخته می شود. دقت داشته باشید این برنامه تنها قادر است کار محاسبه را انجام دهد و تحلیل داده های بدست آمده بر عهده کاربر است، پس باید با مفاهیم این حوزه و ویژگی های سیستم های تهویه آشنایی کامل داشته باشید. توانایی های محاسباتی آن شامل بار کل ساختمان، لوله ها، ظرفیت دستگاه ها در نقاط مختلف، کنترل کننده های مناسب و دسته بندی اطلاعات واحدهای گرمایشی و سرمایشی است. به جز کریر، نرم افزارهایی مانند Rhavc، CHVAC، Trane TRACE 700 و… هم وجود دارند که وظیفه محاسبات بار را بر عهده دارند و طرفداران خاص خود را جذب کرده اند.

مدلسازی سیستم ها

شناخته شده ترین نرم افزاری که برای مدلسازی تهویه به کار می رود، Design Builder نام دارد که می تواند فیزیک مصالح، معماری، سیستم های مختلف حرارتی و برودتی، سیستم روشنایی و… را به صورت داینامیک مدلسازی کند. امکان ترسیم سه بعدی ساختمان، بهره گیری از داده های آب و هوایی کشورهای مختلف شامل ایران، توانایی اعمال اثرات مصالح متفاوت، شبیه سازی اثرات منابع گوناگون نور بر روی دمای محیط مانند نور خورشید و شبیه سازی CFD ساختمان مهمترین ویژگی های آن به شمار می روند.

نقشه کشی

نقشه کشی اغلب به کمک اتوکد دو بعدی صورت می گیرد که برنامه فوق العاده شناخته شده و کاربردی در حوزه عمران است. نوع AutoCAD MEP از این نرم افزار برای طراحی و رسم فنی آسانسورها، مسیرهای انتقال حرارت و برودت و سیستم های آتش نشانی و اطفای حریق به کار می آید و به کمک ابزارهای تخصصی می تواند کار نقشه کشی و مدیریت رسم را به شدت بهبود بخشد.

بیشتر بدانید:

انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب

محاسبات هیدرولیکی، سیالات و کاربرد آنها در سایزبندی مسیرها

بسته به اینکه با چه نوع محاسباتی روبرو هستید، در این دسته با چند برنامه متفاوت روبرو هستیم. داکت سایزر (Duct Sizer) یک نرم افزار شناخته شده hvac است که با داشتن CFM مورد نیاز در کانال، می توانید محاسبات افت فشار، حجم هوا، طول و عرض کانال و… را به کمک آن انجام دهید. از این برنامه در طراحی سیستم انتقال هوای هواسازها، ایر واشرها، کولرهای آبی و مسیرهای اگزاست کاربرد فراوانی داشته و به خصوص برای مجتمع های بزرگ به کار می آید.
اگر با لوله روبرو هستید، نمونه تخصصی تر داکت سایزر به نام پایپ سایزر (Pipe Sizer) در اختیار شما قرار می گیرد که قادر است ضخامت لوله، وزن لوله، وزن سیال عبوری، چگالی سیال، دبی عبوری، افت فشار و… را به کمک آن محاسبه کنید.
برای محاسبات هیدرولیکی با نرم افزارهای Sunrise PIPENET vision و Solkane روبرو هستیم. سان رایز کار آنالیز جریان سیالات را انجام می دهد و در حوزه تاسیسات به شدت کاربردی است. برنامه Solkane اما بیشتر برای طراحی سیکل های تبرید تراکمی مورد استفاده در چیلرها به کار می رود و قادر است خصوصیات انتقالی و ترمودینامیکی بسیاری از مبردها و CFC ها را برای شما تحلیل کند.

طراحی کویل

در نهایت به طراحی کویل می رسیم که شناخته شده ترین نام در این زمینه، Coil Setup نام دارد. کاربرد اصلی آن محاسبات سرمایش و گرمایش در کویل های آب سرد، آب گرم، بخار و کویل های کندانسور سیستم های تهویه است و قدرت عملیاتی در عین سادگی مهمترین ویژگی کاربردی آن به شمار می رود.